Regelmatig zien we in de schrijvende pers maar ook op TV zoals bij Pointer dat zorgfraude genoemd wordt en de betrokken fraudeurs worden ook vaak flink gestraft. We hebben het dan meestal over zorgtussenpersonen die ten onrechte bedragen in rekening brengen. Een deel van de verontwaardiging is terug te voeren op het misbruiken van gemeenschapsgeld. Tegenwoordig hebben we om die reden zelfs een speciaal meldpunt.
Maar afgelopen weken bracht de New York Times een artikel met een andere vorm van zorgfraude. Het artikel maakt naast de financiële ook de menselijke impact van deze fraude duidelijk.
Acadia Healthcare
Het gaat over Acadia Healthcare Company, een beursfonds dat de afgelopen jaren zeer winstgevend bleek en de beurswaarde overeenkomstig zag stijgen.
Echter nav een onderzoek van een specialistisch team onder leiding van een US-attorney is een settlement gemaakt van $17 Miljoen voor wat zij omschrijven als de “largest healthcare fraud”.
De modus operandy van de 2.0 zorgfraude
De MO was heel eenvoudig. Acadia moest in het kader van hun dienstverlening o.a. drugstesten (urine etc) doen. De eenvoudige en gemiddelde testen werden uitbesteed aan een ander bedrijf en keurig betaald. Acadia verantwoordde deze testen echter als uitgevoerd door hunzelf en tevens als van complexere aard waardoor ze tegen een veel hoger tarief doorbelast konden worden aan de verzekeraars.
De sanctie
Dat men ook in de VS stevig optreedt tegen dit soort fraude blijkt wel uit de schikking.
Het voordeel dat Acadia gehad had was 8,5 miljoen in bijna 6,5 jaar. Voor het “settlement” werd dit bedrag verdubbeld.
Daarnaast (en zeker zo belangrijk) kreeg het bedrijf ook een verplichting opgelegd van een corporate integrity agreement bestaande uit:
1) Compliance programma
2) Risk assessment programma
3) De inhuur van een onafhankelijke review-organisatie.
De 2.1. Zorgfraude
Als je echter verwacht dat het hiermee klaar is bij Acadia, lees en luister dan deze podcast en publicaties. Hierin geven onderzoeksjournalisten aan dat het commerciële denken nog veel verder ging. Bijvoorbeeld wordt beschreven hoe patiënten tegen hun wil dagen langer in behandeling bleven, ook nog tegen tarieven van meer dan $2000 per dag. Daarnaast bleek dat, zodra de dekking van de verzekering op was, de dienstverlening snel stopte.
Maar ook dat het personeel in 2022 nog geïnstrueerd werd hoe ze moesten zorgen dat de papieren op orde waren. Letterlijke teksten om te zorgen dat de patiënt nog even moesten blijven. Of als de vergoeding op was, woordgebruik zodat deze snel ontslagen konden worden.
Dit bleef echter niet onbestraft. Het US Department of Justice heeft een nieuwe sanctie opgelegd van $19,85M over de periode 2014-2017. Om kort te gaan omschreven zij de acties van Arcadia als “failed to properly discharge beneficiaries when they no longer needed inpatient treatment and had improper and excessive lengths of stay”.
De vraag blijft natuurlijk wat met de vervolgperiode gaat gebeuren. Want het is niet na 2017 gestopt blijkt o.a uit andere publicaties. Maar wat mij betreft zeker zo belangrijk, wat gaat men doen om te zorgen dat dit niet door blijft gaan of nog erger, navolging krijgt.
Conclusie; en is er nog meer?
Zorgfraude blijkt meer te zijn dan alleen misbruik van gemeenschapsgeld door zorgcowboys die ons financieel slachtoffer maken.
We kunnen ook in medische en sociale zin slachtoffer worden. Zelfs zoals hier gebeurd is waarbij patiënten via een rechtszaak moesten zorgen dat ze vrijkwamen uit de opgedrongen zorg.
Ben je na het lezen benieuwd hoe criminelen zorgfraude aanpakken?
Duik ook eens in het brein van de bedenkers van zorgfraude en lees onder de stories de verhalen van criminelen. Na de introductie over waarom we dit soort verhalen schrijven kun je een verhaal lezen van een adviseur over hoe hij zorgfraude georganiseerd heeft voor een tandarts. Bedenk je wel steeds dat het fictie is zoals we die al jaren schrijven. Maar wel fictie gebaseerd op onze eigen ervaringen.